fredag, oktober 21, 2005

Inkallad till chefen

I dag kallades jag in till ett möte med redaktionschefen. Jag tänkte att hon kanske ville diskutera en lönehöjning med mig.
Jag misstog mig.
- Det har kommit till min kännedom att du i stort sett dagligen delar ut råd av medicinsk natur till dina medarbetare, sa hon.
Vad svarar man på det?
- Ja, vadå då? sa jag.
- Mig veterligen är du reporter och inte läkare.
Formellt sett hade hon rätt.
- Medicinfrågor har alltid intresserat mig, svarade jag i ett försök att vinna tid. Det är en fascinerande vetenskap.
- Jo, men du har ju skrivit ut recept på gula post it-lappar och delat ut bland dina arbetskamrater.
När hon sa "recept" tecknade hon citationstecken med fingrarna. Som om jag vore lite bakom.
- Det är flera som tagit illa vid sig, fortsatte hon.
- Jaså?
- Du har ordinerat Göran, jag citerar: "bananer samt demenshämmande stolpiller - att tas morgon, middag och kväll."
- Det är möjligt.
När jag sa "möjligt" tecknade jag citationstecken med fingrarna. Som om hon vore lite bakom.
- Och till Margaretha har du skrivit ut klozapin. Det är ju psykofarmaka som ordineras personer som lider av hallucinationer och vanföreställningar!
- Exakt!
- Och så för du journalanteckningar över dina kollegor! Om Olle skriver du att han bör tvångs...
- Försök inte! avbröt jag henne bryskt.
Hennes gåpåiga sätt gick mig på nerverna.
- Patientsekretessen förbjuder mig att...
- Men du är ju inte läkare, Robert! skrek hon.
Jag nickade och hummade för att visa att jag lyssnade. I själva verket var jag långt borta i tankarna.

13 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHA!

Anonym sa...

underbart!
Du är ett geni!

Ida Thunberg sa...

oj, 5000! inte illa. i'm impressed. och inte särskilt långt efter...

Anonym sa...

Holender = Den store brunetto

Vi på Kantarellen sa...

"Jag ordinerar härmed Treo Comp, för den smärta, som chefen åsamkade dig".
*skriver på mina ljusblå post-it-lappar*


Hmm....hqlmxgtg!

Anonym sa...

*s*

Jag kan riktigt se det framför mig. Som om hon vore lite bakom... :-D

Anonym sa...

Det började med att du insisterade på att få bada i blåa galonbrallor under en segeltur... Sedan började dillandet på min resedagbokshemsida. Det ena inlägget du gjort har varit mer ologiskt än det andra. Nu är jag i stort sett övertygad: du är galen, Robert. Galen! Hör du det?! Herregud... tur att man är i Singapore.

Anonym sa...

Holender!

Jag har sagt det förr, och säger det igen; dina epistlar är tråkiga som en påstigande på tåget i Alvesta. Mera snask för sjutton gubbar!!!
Å andra sidan, den här skrivelsen gav ju mersmak.

Robot sa...

Bist Du müde, Maria?

Robot sa...

Mårten "anonymous III" Hennéus, om det är snask du är ute efter så är Journalistbloggen kanske inte helt rätt forum att böka med sitt tryne i.
Här finns nämligen ingenting av den varan.
Journalistbloggens adelsmärke har alltid varit skarpsinne, originalitet och passion.
Det finns en och annan där ute som, liksom du, gjort sitt bästa för att tysta denna bloggosfärens kanske klaraste och mest angelägna röst. Men förgäves.
Journalistbloggen vs Etablissemanget: 1-0.
Jag har en trogen skara fans som det aldrig skulle falla mig in att lämna i sticket.
Vi talar om en intellektuell och kulturell elit, Mårten.
Det är för dem jag skriver.
Bara de kan förstå.
De kan förstå bara.
Kan förstå bara de.
Förstå bara de kan.

Anonym sa...

Jag tror inte att du, Robert, har gjort en heltäckande målgruppsanalys. Du förstår, självaste fenomenet blogg lockar till sig ljusskygga individer som suktar efter snaskiga avslöjanden. Inte finkulturellt snömos. Det gäller även journalister. Inser du inte det ska du nog söka dig annorstädes.
Och ärligt talat är nog inte Robert Holender särskilt väl lämpad för denna blogguppgift. Det är ju inte så att man ser namn som Bach och Spinoza flimra förbi på näthinnan när man läser dina drapor. Som förra veckan, när Harold Pinter utnämndes till Nobelpristagare och jag jublande gick förbi ditt arbetsbås fick följande kommentar slängd i nyllet:
- Så kul att de äntligen ger Nobelpriset till en ukrainsk stavhoppare.
Snälla Robert, du tänker på Sergej Bubka. Harold Pinter är engelsman och skriver stor dramatik. Kulturell elit, var ordet, sa Bull!
Nej, jag tror att det är läge att tänka om ifall din journalistblogg ska ha någon framtid. Du vet, snacket går på redaktionen, fansen sviker. Jag vidhåller därför. Mera snask!

Anonym sa...

helsike vad roligt! det roligaste på länge faktiskt. jag måste surfa in hit oftare.

bara för det ska jag bjuda på en gbg-vits (sånt gillar du)

- vilken liten lustig båt.
- ja, det verkar som den driver med oss.

Robot sa...

Tack, Lina! Det var verkligen roligt att höra!