söndag, november 27, 2005

Halsen har gått av

Halsen på min gitarr har gått av. På inrådan av en reporterkollega ringde jag upp mitt försäkringsbolag.
– Min gitarr är sönderslagen. Kan ni ge mig pengar?
– Personnummer?
Med ett par knapptryckningar hittade handläggaren mig och min hemförsäkring i bolagets klientregister.
– Nej, sa hon. Vi kan inte ersätta dig för skadan. För det krävs en tilläggsförsäkring och någon sådan har du inte tecknat.
Anade jag skadeglädje i hennes röst? Hon var född sadist och njöt av situationen i fulla drag - det var alldeles uppenbart. Var det här hennes sinnessjuka sätt att få sin dagliga kick? Genom att ta ut sitt bittra agg mot mig – en klient som betalat sina premier i tid varenda månad sedan barnsben och hade tio skadefria år i ryggen?
– Nähä? utbrast jag med vad jag nu - med lite distans till alltihopa - medger var en överdrivet frågande intonation. Vad t ä c k e r min hemförsäkring då?
– Brand och stöld.
För att markera mitt missnöje med bolagets ogina inställning avslutade jag samtalet genom att lägga på luren utan någon avrundande artighetsfras. Handläggaren hade hamnat i en mental återvändsgränd. Jag skulle inte ha kommit någon vart med henne.
På nytt ringde jag upp försäkringsbolaget. Tyvärr svarade samma handläggare.
– Min gitarr har brunnit upp, sa jag. Kan ni ge mig pengar?
– Var det inte du som ringde alldeles nyss?
– Hurså?
– Jag tycker mig känna igen din röst.
Klick.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Helt jävla stört! Hemförsäkringen borde täcka brand, stöld och gitarrer som går sönder.

Anonym sa...

Du är rolig du! Jag skulle aldrig våga ringa så snart. Jag skulle vänta en dag eller två, dricka whiskey, röka och därmed få en annan röst. Eller så kan man hålla en halsduk över luren.

Anonym sa...

Varför sätter du inte eld på lgh och sedan ringer upp samma kärring...?! Då kan du säga "Hej, min gitarr har brunnit upp, kan ni ge mig pengar?"

Anonym sa...

Skit sånt där alltså. Det som är så skönt med såna där telefonister är att man inte behöver vara trevlig mot dem. Jag tror också de är sadister. Hade gjort precis som dig jag!

Anonym sa...

Du är allt en skojig prick du Robert :)

Anonym sa...

Oftast skriver sånna ställen upp att man ringt och om vad... så det är typ kört om man ringt en gång och fått nej oavsett om de känner igen rösten eller inte.. Tyvärr

Anonym sa...

http://monicagreen.webblogg.se/281105073634_bad_i_vttern.html#comment

Anonym sa...

Hörru, är det inte läge att tänka över vad du menar med bloggbegreppet egentligen. Från och med nu slutar jag besöka din i alla fall. Inga nya inlägg på en vecka och i övrigt högst sporadiska insatser gör att man tröttnar.
Men jag har ju kollat ihärdigt eftersom bloggen är väldigt rolig när den väl bestämt sig för att nedkomma med några rader.
Ha det gott!
/Louise

Ida Thunberg sa...

Robert, det här om gitarren är ett jättebra inlägg, det är inte det. Men jag skulle ändå vilja läsa något nytt snart.
Ta en stor sked västkustsallad och ett djupt andetag - och skriv!

Anonym sa...

Louise,
Den som väntar på något gott...

Anonym sa...

Du är korkad. Jag funderar ibland på vad som är fel med världen, jag tror det är du.
Fan, försäkringsbolag är inte företag skapade för att ge oss pengar. De har regler, reglerna finns att läsa. Troligtvis har de även talat om hur försäkringen funkade för dig när de sålde den till dig. Undra om du kan gissa varför reglerna är utformade på ett eller annat sätt.
Men visst hade det varit fint med företag som gav en prylar som man inte betalt för, t ex man borde få en bil när man tar körkort. Vad skall man annars med körkort till, man har ju betalt det för att kunna köra bil, eller?
Nu skall du veta att jag troligtvis avskyr försäkringbolag till den grad att det skulle skrämma dig. Kan ge dig en föreläsning om vad det är som är fel någongång men fram till dess, snälla försök se ett systemfel istället för att bitcha med nån telefontant.
Du är fan lika illa som de där biståndshettsarna. Helheten människa, helheten!

(undrar om du kommer att lyckas lista ut uppenbara saker som att din premie skulle kosta mer om den inkludera mer och att folk som blir blåsta av försäkringsbolag inte blir det för att de inte har koll på vad de har köpt (som du). Utan för att de faktiskt blir lurade. Det blev inte du, du är bara en korkad person som inte kan tänka längre än din egen lilla privata sfär. Badandes i ignorans...)

Anonym sa...

Hej "Avslagen"
Har du hört talas om humor någon gång?

Anonym sa...

Mitt namn är Ninja. Jag hette Karina tidigare men kände mig mer som en Ninja. Jag bytte namn. Sitter nu här som Ninja och känner mig som ett med människorna runt mina vänner. Mitt första ord som passerade mina pulserande l'äppar var -Mannaminne. Fråga mig inte varför. För jag vet.