söndag, februari 05, 2006

De är för härliga i den åldern

25 kommentarer:

Ida Thunberg sa...

Det är verkligen ett jättefint collage Robert!
Men jag saknar upphovsmannen på bilden!!

Anonym sa...

Tycker som Ida. Var tog respekten för upphovsrätten vägen? När till och med journalister struntar i den så känns det skrämmande.

Tar för givet att jag får använda din bild på mina inlägg på Flashback fortsättningsvis?

Ida Thunberg sa...

hmm... nu var det väl inte riktigt så jag menade...
allt jag ville var att se roberts ansikte i collaget, inget annat.

Anonym sa...

Sorry Ida, inte meningen att missförstå dig. :-)

Och ändå skriver du inte på värmländska!

Men min fråga till Robert kvarstår i vilket fall som helst!

Robot sa...

Ida: Tack, jag tycker också att det är fint! Men jag måste dela med mig av äran till vår käre kamrat Hans. Det är han som har hjälpt mig med sina kunskaper i POwerpoint.

Anonym/Hilda: De bilder i collaget som jag inte har tagit (och har upphovsrätten till) är pressbilder. Sådana är det fritt fram för vem som helst att använda. De går att ladda ned på artisternas officiella hemsidor.

Anonym sa...

Det räcker inte med att ha upphovsrätt till bilderna. Det krävs även ett samtycke från personen på bilden enlitgt personuppgiftslagen. Men det blir naturligtvis bara intressant om någon motsätter sig publiceringen.

Robot sa...

Fredrik: Hur skulle någon kunna motsätta sig att få vara med på bild på Journalistbloggen? Det faller på sin egen orimlighet.

Tina: Tack!

Anonym sa...

Då har inte du och jag lärt oss samma sak om upphovsrätten. Nämligen att finns det en upphovsrättsinnehavare så ska man ha tillstånd från denna. På många av pressbilderna står det ju till exempel att bilderna bara får användas under vissa förutsättningar!

Robot sa...

Anonym: Du har förmodligen rätt. Jag tar bort collaget från sidan.

Anonym sa...

Inte meningen att vara anonym..Glömmer bara att jag ska kryssa i "Other". /Hilda

Anonym sa...

Anonym/Hilda: Ja nu är du ju verkligen inte anonym längre.

Anonym sa...

Stackars barn! :-( Hilda är förskräckligt.

När det finns så många fina namn.

Louise sa...

Och jag säger inte som de andra - varför var inte JAG med på bild?

Anonym sa...

Robert! You make my day!

Jag, på ett kollage, på journalistbloggen, tillsammans med ett antal glamourösa människor.

Innan du tog bort det, vill säga...


Hilda/Anonym: Tönt!

Anonym sa...

Vad är det för töntigt att fråga om Robert tänkt på upphovsrätten?

Jag tycker tvärtom. Det handlar om flera saker och är en viktig fråga för journalister, fotografer, författare med mera.

Det handlar om respekt för yrkespersonerna men ännu mer för de som ställt upp i media.

Att Journalistförbundet för några år sedan till och med gav ut en bok om upphovsrättsliga frågor är ju inte en slump. Den frågan liksom den dåliga anställningstryggheten är ju ständiga aktuella frågor. Tyvärr.

Anonym sa...

Anonym: Det är inte frågan huruvida Robert tänk på upphovsrätten eller inte som är töntig. Det är du! Det lyser rakt igenom. Tyvärr.

Anonym sa...

Jag hade tänkt att det skulle stå tänkt där.

Anonym sa...

Förklara dig gärna Hanna!

Anonym sa...

Till vilken mening? Du har redan vunnit.

Allt jag kan göra är att slänga spydiga kommentarer över anonyma människor för att lindra min egen besvikelse över ett borttaget kollage.

Anonym sa...

Men om du verkligen vill att jag ska förklara mig:

Jag är din storasyster och jag ska på party. När jag öppnar garderoben för att ta fram kvällens partytop inser jag att den är borta. Du har tagit den.
Min partykväll blir förstörd på grund av dig.

Du är ett ´pain in the ass´, helt enkelt.

Robot sa...

Hanna: Du är en pärla!

Robot sa...

"Hilda", varför vågar du inte stå för dina åsikter med ditt namn?

Anonym sa...

Snart är det mer snack om ditt bildkollage än om Muhammedkarikatyrerna. ;)

Tråkigt att den där besserwissern skulle komma och förstöra festen. Ingen gillar en besserwisser. Å jag har en känsla av att han - för det är helt klart en han trots nicket - snarare gjorde det av rent glädjedödande skäl än av lusten att värna upphovsrätten. Det är klart som korvspad!

Louise sa...

Apropå gärningsmannaprofilen och den här Hilda. Kan vi inte kalla honom Hilda-mannen? Det låter journalistaktigt och coolt.

Anonym sa...

Jäkla Hilda!