måndag, januari 09, 2006

Är min tjejkompis psykopat?

Jag har en tjejkompis som jag på allvar börjar tro är en fullfjädrad psykopat.
Hon visar aldrig några känslor.
För ett tag sedan blev hon dumpad av sin dåvarande pojkvän.
När jag träffade henne i Sthlm i samma veva uttryckte jag något slags sympati och omtanke.
Jag sa:
- Jag hoppas att du inte är alltför ledsen.
Kanske en smula platt, men ändå.
Hon svarade:
- Hur kunde han lämna mig?
Hon skämtade inte.
Andra jag känner hade varit ledsna i samma situation, inte den här tjejen. För henne var det fråga om matematik, inte om hjärta-smärta. Hon fick inte ekvationen att gå ihop, vilket retade henne. Men särskilt ledsen, det visade hon inga tecken på att vara.
Jag har naturligtvis inte ställt min diagnos utifrån ett enda exempel. Det är inte så jag jobbar. Den här flickan uppvisar alla symptom som utmärker psykopaten.
Hon är trevlig, det är hon. Hennes förstånd är det inget fel på. Men allt hon gör är utan känsla och värme.
När hon ger en en kram så känns det som att slå armarna om en kall trädstam vars grenverk för en kort sekund råkar daska en på ryggen.
Hon är framgångsrik inom sitt gebit. Och det har man ju läst att psykopater är, så det kriteriet bockar jag också av i min checklista.
Nu kan jag inte räkna upp fler symptom. För även om hon saknar sjukdomsinsikt så är hon inte dum. Och vem fan vill ha en psykopat efter sig?

6 kommentarer:

A. von Achtersnurra sa...

Jag som trodde bara killar kunde vara så kyligt beräknande.

Ida Thunberg sa...

Blev för en sekund orolig att det var mig du skrev om. Började fundera på hur jag egentligen kramas. Varmt? Kallt?
Ingen aning, men har alltid tänkt på mig själv som en hyfsat varm kramare. MEN JAG KAN JU HA FEL! Jag kramar ju aldrig mig själv, så jag vet ju inte alls hur det känns. KANSKE SOM EN KALL TRÄDSTAM??!
Sen kom jag på att jag inte har blivit dumpad särskilt nyligen.
Och jag andades ut.

Anonym sa...

Ja jag lurade också på om det var mig du skrev om...? men jag har väl inte heller blivit dumpad i det sista. För vem skulle dumpa MIG? Moahahahaha.

Anonym sa...

Jag är inte psykopat, jag säger bara vad jag tycker. Jag tyckte verkligen att det var märkligt att HAN dumpade MIG. Allt handlar om att se klart istället för att gräva ner sig. Av likande anledning valde jag att inte moffa i mig oreo-glass. Bättre att vara vältränad och dumpad än fet och dumpad. Agree?
Psykopat kan du vara själv, Robert!

Robot sa...

"Anonym": Det är precis vad en psykopat skulle ha sagt!
Psykopaten saknar nämligen sjukdomsinsikt - det ligger i sjukdomens natur.
Din reaktion bekräftar bara mina misstankar.
Nu ska jag moffa i mig oreo-glass.

Anonym sa...

Tja, om du ska kalla nån psykopat så rekommenderar jag att du läser "Psykopatens värld" av Robert D Hare. Det krävs nog mer än det du räknat upp för att få en sån diagnos. ;)

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9144499213&checked=1