onsdag, december 28, 2005

Hamngatan, Stockholm

Där står drivor med folk.
De ser hänförda ut.
Det tisslas och tasslas.
Alla är vända åt samma håll.
Som slagna av blixten.
En masspsykos?
Ett väckelsemöte?
Jag banar min väg genom folkhavet.
Bara fyra led kvar framför mig.
Tre.
Två.
Nu ser jag.
NK:s julskyltning.
Vilka sjuka jävlar!
Herregud, det här är 2005, snart 2006!
Vad är det som är så fascinerande med ett par uppstoppade dockor i jätteformat!?
Okej, de rör på sig en aning.
- Det ser inte ens verkligt ut, säger jag till en kille i min egen ålder.
Blicken han ger mig andas stryk.

5 kommentarer:

Jonatan sa...

om det är ok lägger jag en länk hit från min sida..

Ida Thunberg sa...

GOTT NYTT AR basta Robert!
Kramar fran thai-ida.

Robot sa...

Grabben med kniv: Man säger inte emot en kille med kniv.
Jonatan: Du har min välsignelse.
Ida: Gott nytt år! Jag avundas dig som befinner dig i Thailand. Det vore trevligt med lite sol och värme istället för detta ständiga mörker och denna arktiska kyla. Kramar från Robert.

Anonym sa...

Gott Nytt År Robert!

Robot sa...

Hanna: Den där extra sekunden som du hävdar kommer att läggas till dygnets övriga vid midnatt måste vara någonting som du kommit på under ett i raden av opiumrus.
Okej, jag är medveten om att det finns medier som rapporterat om detta med sekunden. Men det kan inte vara annat än en bluff!
Precis som "växthuseffekten".
Jag blir så evinnerligt trött på forskare som kommer fram till mig på diverse tillställningar (senast Nobelfesten) och på fullt allvar påstår att "växthuseffekten" - någonting de hittat på i sina laboratorier!!! - leder till att medeltemperaturen globalt ökar med 0,6 grader varje år. Jag skrattar dem alltid rakt i ansiktet och säger "visst, dra den om Rödluvan också!" innan jag går vidare med min drink.
De gör tydligen vad som helst för att få forskningsanslag.
Gott nytt år, önskar Robert!